Gyakran ismételt kérdések

Általános kérdések


Mi a tartós bérlet lényege?

A tartós bérlet a Ptk. hatálya alá tartozó nem pénzügyi tevékenységnek minősülő szolgáltatás. Tipikusan eszköz (gépjármű, IT eszközök, gépek, berendezések) beszerzése esetén használatos megoldás. Ma már számos esetben előnyösebb az egyösszegű vásárláshoz, a beruházási hitelhez vagy a pénzügyi lízinghez képest, illetve esetenként akkor is használható, amikor hitel vagy lízing nem igényelhető.

A tartós bérlet olyan külső finanszírozási forma, ami a vállalkozás hitelkeretét (a bank által maximálisan adható hitelösszeget) nem terheli, a banki hitelnyújtást nem akadályozza, vagy csökkenti, és ezenkívül is számos egyéb pénzügyi és üzleti előnnyel rendelkezik. A bérlet igénylésekor a hitelbírálati folyamat egyszerűbb és gyorsabb, kevésbé szigorú, mint egy banki beruházási hitelnél, jellemzően ingatlanfedezet vagy egyéb kiegészítő biztosíték bevonása sem szükséges, a finanszírozott összeg fedezete legtöbb esetben maga a bérelt eszköz. 

A tartós bérlet lehetőséget biztosít a vállalkozásoknak arra, hogy meghatározott eszközöket azok saját erőből történő beszerzése helyett béreljenek, és azonnal hasznosítsanak a vállalat fejlődése érdekében, miközben ezen eszközök használatának költségei csak folyamatosan, akár évekre elosztva jelentkeznek. Ez lehetőséget teremt a gyors innovációra, a piaci megkülönböztetésre, azaz versenyelőnyre lehet szert tenni.


Mik a bérletre vonatkozó jogszabályok, milyen könyvviteli elszámolási módszerek érvényesek rá?

A bérlet futamideje alatt a bérletbe vont tárgy használati és birtoklási joga a bérlő, a rendelkezési jog, vagyis a tulajdonjog a bérbeadót illeti. A bérlő az összes bérleti díj megfizetését követően a szerződésben korábban rögzített lejáratkori értéken visszaadja az eszközt a bérbeadónak.  Az eszköz a bérbeadó könyveiben szerepel. A bérlet mérlegen kívüli kötelezettség; egyéb vállalati hitel igénylése esetén előnyös lehet a hitelbírálat szempontjából egy alacsonyabb mérleg szerinti kötelezettségállomány.

A bérleti szerződés futamideje határozott idejű. A futamidőt az eszköz használati idejéhez, élettartamához célszerű megtervezni. A bérlet időtartama alatt a költségek elszámolhatók, ezáltal a cégek csökkenthetik társaságiadó-alapjukat, költségként elszámolhatják a szerződéskötési és a havi bérleti díjat. A bérleti díjak törlesztőrészleteit áfa terheli, amely a mindenkori hatályos jogszabályoknak megfelelően – autók esetében például a céges használat arányában – visszaigényelhető. A bérleti díjak általában havonta fizetendők. 


Hogyan és mennyi idő alatt zajlik az ajánlatkérési, szerződéskötési folyamat? 

Egyszerűen és gyorsan, akár néhány nap alatt lezajlik a folyamat. Az igény jelzése után (a konkrét jármű, gép vagy eszköz pontos megnevezése, gyártója, típusa, részletes paraméterei extrákkal, bruttó ár, szállító megnevezése) a Rentasystem Zrt. szakemberei végig kísérik a folyamatot, akár a személyes találkozóktól kezdve az ajánlatadáson át a szerződéskötésig.

 Egy előzetes ügyfél- és szállítóvizsgálatot követően készül egy indikatív ajánlat a bérletre (futamidő, kezdő bérleti díj összege, havi bérleti díj összege, szerződéskötési díj). Az ajánlat elfogadását követi a szerződéskötés, melynek feltétele a kezdő bérleti díj előleg bérlő részéről történő megfizetése a bérbeadó által kiküldött díjbekérő alapján. Ezt követően a bérbeadó kifizeti az eszköz teljes vételárát, és az eszköz átadásra kerül a bérlő számára. A bérleti díj számlái havonta érkeznek, ez alapján történik a pénzügyi teljesítés.


Honnan lehet beszerezni az eszközöket, a gépeket és a járműveket?

Az autók, gépek és eszközök bármely magyarországi hivatalos márkakereskedőnél beszerezhetők, ezt a vállalkozások maguk is kiválaszthatják. Gyakran azonban a bérbeadó keresi meg az ár-érték arányban legjobb, kedvezménnyel is csökkentett ajánlatot, azaz a bérlőnek csak meg kell álmodnia a kívánt gépjárművet, szolgáltatást, amelyet aztán a Rentasystem Zrt. megtalál és beszerez számára. A futamidő alatt az eszközökre biztosítást kell kötni, ezt a bérbeadó beépíti a havi díjakba.


Használt autót, gépet vagy IT eszközt is bérelhetek?

Használt eszközök is bérelhetők (autó, IT eszköz, termelőeszköz és gép), azonban az eszközök életkora nem haladhatja meg a 3 évet a bérlet indulásakor és a 8 évet a bérlet lejártakor. Lehetőség van arra is, hogy már beszerzett járművét vagy működő eszközeit eladja a vállalkozás, majd visszabérelje. Használt autó esetében azonban az áfa értéke még hozzáadódik a vételárhoz, azaz így az új autó esetében megismert áfaelőny nem érvényesül, kivéve, ha az eredeti forgalomba helyezéskor is flottás autóként volt üzembe helyezve, azaz az áfatartalmát visszaigényelték. 


Mekkora lehet a finanszírozott érték, az induló bérleti díj, a futamidő, valamint a „kamat”?

A Rentasystem Zrt. általában 2 és 100 millió forint közötti beszerzéseket finanszíroz. Ez lehet gép, IT eszköz vagy jármű is. A futamidőt célszerű az eszköz optimális használhatósági idejéhez igazítani, 12–60 hónap közötti lehet a bérleti időtartam, de autók esetében például jellemzően 3–4 év, míg IT eszközöknél inkább 1–3 év, gépek esetében az 5 év is gyakori.

Az induló bérleti díj többnyire a bruttó eszközérték 10–30%-a, de ezt a bérlő igényei is befolyásolhatják.

IT eszközök és gépek esetében a bérlettel az egyszeri jelentős összegű kifizetések helyett egy előre jól tervezhető, folyamatos kiadást jelentő díjat kap az ügyfél, aminek során az eszköz haszna azonnal megjelenik-termelődik, anélkül, hogy hosszas megtérülési időszakot végigvárva reménykedne abban, hogy egyszer visszahozza a befektetett összeget, majd elavulttá váljon, és megint elköltse ugyanazt a jelentős beruházási összeget a cserére. Ez a megoldás átlátható, rejtett költségek nélküli, forint alapú, fix díjas, kamat- és árfolyam-kockázatmentes megoldás, ahol az induló bérleti díj jellemzően a bruttó eszközérték 10%-a, a további bérleti díjak pedig havonta egyenlő részleteket jelentenek a futamidő végéig.

A bérlet „kamatköltsége” a lízinghez hasonlóan alakul, azaz a tartós bérlet finanszírozási oldalról sem drágább.

Lehetőség van arra is, hogy ha egy év folyamán több részletben kerül sor jármű- vagy más eszközbeszerzésre, akkor a sikeres hitelbírálat után a cég egy előre meghatározott keret erejéig folyamatosan szerzi be a kívánt gépjárműveket, eszközöket, szolgáltatásokat. 

A járművek ún. „maradványértékét” a bérbeadó belső irányelvei határozzák meg. Az induló és záró értéket befolyásolhatják a bérlő igényei is.

A Rentasystem Zrt.-nél nincsenek rejtett költségek a szerződés lezárásakor, a felek transzparens módon, kiszámíthatóan számolnak el egymással. 


Járművekre vonatkozó konkrét kérdések


Miért előnyösebb az autó-tartósbérlet, mint a vásárlás vagy a lízing? Melyek a pénzügyi előnyei?

A nyílt végű pénzügyi lízing hasonló a tartós bérlethez, de lízing során az ügyfél nem élvez semmilyen kényelmi szolgáltatást, ez kizárólag finanszírozást jelent számára. Lízing során további hátrány, hogy a lízingbevevőt terhelő szervizszámlák és parkolási díjak áfatartalma nem igényelhető vissza, míg ha az beépül a bérleti díjakba, akkor teljes mértékben visszaigényelhető (céges használat arányában).

A tartós bérlet tulajdonképpen ugyanazt tudja, mint a nyílt végű lízing, de itt az a lényeg, hogy nemcsak az autó ára, hanem a fenntartási költségek nagy része is beépül a bérleti díjba, azaz van egyhavi kiszámítható átalány, és nem fordulhat elő, hogy hirtelen milliós költségek terhelik az autó használóját. A tartós bérlet szinte minden vállalkozásnak hasznos, amelyik nem akar tőkét kivonni a működéséből, amelyiknek fontos, hogy a teljes bérleti díj költségként elszámolható, az áfatartalom pedig visszaigényelhető legyen.

A bérlet a megoldás ott is, ahol beruházási stop (mérlegen kívül megvalósítható beruházás) vagy hitelszűke esetén is elengedhetetlen a fejlesztés. Továbbá azon vállalkozások számára is hasznos, amelyeknek számít a banki hitelezési folyamathoz képest gyors, rugalmas ügyintézés, a fix, tervezhető, kamat- és árfolyam-kockázatmentes, rejtett költségek nélküli, forint alapú havi díj, vagy amelyek nem kívánják eszközeik körét bővíteni, hitelkitettségüket emelni.

Jármű-tartósbérlet esetén a bérbeadó az elfoglalt vállalkozók számára igen hasznos kényelmi szolgáltatásokat is nyújt, a havi bérleti díjban minden költség (biztosítások, teljesítményadó, cégautóadó, kötelező szervizelés, gumicsere) szerepel, ezek befizetésével, ügyintézésével nem kell törődni.


Kinek érdemes autót bérelni?

Szinte minden vállalkozásnak hasznos, amely szeretné fejleszteni autós eszközparkját, de nem akar tőkét kivonni a működéséből. Amelynek fontos, hogy a teljes bérleti díj költségként elszámolható, az áfatartalom pedig visszaigényelhető legyen. A bérlet a megoldás ott is, ahol a beruházási stop esetén is elengedhetetlen a fejlesztés. Továbbá azon vállalkozások számára, amelyeknek számít a gyors, rugalmas ügyintézés, a fix, tervezhető havi díj.


Már egy autót is vagy csak flottát lehet bérelni? Mi a helyzet a kisbuszokkal?

Egy autót is lehet bérelni, de flottát is, és nincs felső korlát a darabszámra vonatkozóan. Kisbusz, haszongépjármű, rendszámos motorkerékpár szintén bérelhető. 


Milyen autót érdemes választanom?

Olyan járművet érdemes választani, ami megfelel a legtöbb üzleti szempontnak, és az üzemeltetését nyereséggel ki tudja termelni bevételeiből a vállalkozás.


Hogyan tudom átvenni az autóm?

A megadott e-mail-címen és telefonszámon a Rentasystem Zrt. felveszi Önnel a kapcsolatot, amint a megrendelt autó átvehető. Az autó pontos átvételi pontjának elérhetőségeiről értesítésünkben tájékoztatjuk, ahol az átvételhez szükséges időpontot tudja egyeztetni.

Mit tartalmaz a kiszámlázott havi díj, és mi történik, ha nem tudom időben befizetni? Változik-e a futamidő során a havi díjam?

A bérleti díj forint alapú, fix finanszírozás, amely értékcsökkenésből és kamatból, valamint a szerződésben megállapított szolgáltatások havi átalánydíjából áll. Az értékcsökkenés a gépjármű nettó beruházása és a maradványérték közti különbözet, egyenlően elosztva a teljes futamidőre.

Az inkasszó, vagyis banki felhatalmazás szerint a Rentasystem Zrt. jogosult leemelni a késedelmes összeget az ügyfél számlájáról, továbbá a szerződésben meghatározott mértékben késedelmi kamatot felszámolni.

A havi bérleti díj a futamidő alatt változatlan, a konstrukció forint alapú.


Hogyan kapom meg a számlát?

A havi díjról a Rentasystem Zrt. elektronikus úton állítja ki az adott hónap 20-i fizetési határidejű számlát, melyet a szerződéskötéskor megadott számlázási e-mail címre küld ki.


Mi történik, ha ellopják az autóm, vagy megrongálódik?

A járművek teljes körű CASCO biztosítással is rendelkeznek, a Rentasystem Zrt. szolgáltatása a kárrendezés teljes ügyintézését is tartalmazza. 


Mi az az Assistance szolgáltatás?

A váratlan eseményből adódóan továbbhaladásban akadályoztatott jármű sofőrje 0–24 óráig elérhető segélyvonalon jelezheti a problémát.


Vihetem külföldre a járművemet?

Az Európai Unión belül az autóval történő közlekedést és a tagországok közötti határátlépést nem korlátozza a Rentasystem Zrt. Fontos azonban, hogy az Assistance szolgáltatás (a váratlan eseményből adódóan továbbhaladásban akadályoztatott jármű sofőrje 0–24 óráig elérhető segélyvonalon jelezheti a problémát) alapesetben csak Magyarországon belül lesz segítségére az autó továbbhaladásának akadályoztatása esetén. Ahhoz, hogy az Európai Unió teljes területén jogosult legyen az Assistance szolgáltatásra, magasabb szintre vonatkozó szerződést kell kötnie.


Mit tartalmaz a Rentasystem Zrt. komplex mobilitási szolgáltatása?

A gépjármű bérlése magába foglalhatja a következő szolgáltatásokat is: biztosítások (CASCO, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, extra biztosítások, könyvérték-biztosítás, karbantartás, cégautóadó, gépjárműadó vagy teljesítményadó), hazai és európai Assistance szolgáltatás (a váratlan eseményből adódóan továbbhaladásban akadályoztatott jármű sofőrje 0–24 óráig elérhető segélyvonalon jelezheti a problémát), cserejármű, kötelező és eseti szervizelések és téligumi-szett gumicserével és akár hozom-viszem szolgáltatással, baleset esetén biztosítási ügyintézés, Skyguard GPS alapú vagyonvédelem. A bérlők csak egyetlen számlát kapnak, nem kell vesződniük semmivel, ami az autóval kapcsolatos adminisztráció. Míg egyes szolgáltatások alapszolgáltatásnak minősülnek, azaz kötelezően a megállapodás részét képezik, addig más szolgáltatások egyenként is igényelhetők.


Autópálya-matricát biztosítanak? Ha díjköteles övezetben lakom, bérelt autó esetén hogyan intézhetem a parkolási engedélyt?

A pályamatrica igény esetén beépíthető a bérleti díjakba.

A parkolási engedélyt a helyi önkormányzatnál kell igényelni, az igényléshez szükséges papírokat a Rentasystem Zrt. állítja ki. Ehhez a következő adatokra van szükség:

  • gépkocsi rendszáma
  • gépkocsihasználó neve
  • gépkocsihasználó pontos címe
  • melyik kerületben szeretne parkolni
  • kinek postázzuk az igazolást

Miket kell beszereznem a szerződéskötéshez, és milyen nyelvű a szerződés?

Az igényléshez mindössze adószámra és aláírási címpéldányra van szükség. A szerződéshez szükséges dokumentumokat szkennelve, e-mailben, az eredeti dokumentumokat pedig postán szükséges elküldeni a kijelölt ügyintézőhöz.

A szerződés és az ahhoz tartozó mellékletek magyar nyelvűek. Amennyiben a bérlő igényli, a szerződéshez kéthasábos angol nyelvű példány is készülhet.

Változtathatok-e időközben a szerződési feltételeken? Mi történik, ha lejárat előtt visszaadom az autóm, vagy ha utána is szeretném használni?

Abban az esetben, ha a bérlő lejárat előtt visszaadja az autót, esedékessé válnak a hátralévő bérleti díjak. Lehetséges a szerződés módosítása vagy átruházása is, ez esetben a Rentasystem lezárja a régit, és új szerződést köt. A bérlők pótlólagos kényelmi szolgáltatásokat is igényelhetnek a szerződés időtartama alatt, vagy akár olyan extrával is felszereltethetik az autójukat, amelyet esetleg szerződéskötéskor még nem tartottak fontosnak – ezek beépítése is módosíthatja az eredeti szerződést.

A bérleti szerződés lejáratát követően lehetőség van a bérleti szerződés meghosszabbítására/új bérleti szerződés kötésére vagy a Rentasystem Zrt. az autót piaci áron értékesíti.


IT eszközökre vonatkozó konkrét kérdések


Kinek érdemes informatikai eszközt bérelnie?

Szinte minden vállalkozásnak hasznos, amely szeretné fejleszteni informatikai eszközparkját, de nem akar tőkét kivonni a működéséből. Amelynek értékes a legújabb technológiákhoz való folyamatos hozzáférés, és amelynek fontos, hogy a teljes bérleti díj költségként elszámolható, az áfatartalom pedig visszaigényelhető legyen. A bérlet a megoldás ott is, ahol beruházási stop esetén elengedhetetlen a fejlesztés. Továbbá azon vállalkozások számára, amelyeknek számít a gyors, rugalmas ügyintézés, a fix, tervezhető havi díj. 


Milyen eszközöket vonhatnak be a vállalkozások a bérleti konstrukcióba?

A tevékenységükhöz, működésükhöz szükséges informatikai rendszerek teljes skáláját az egyszerű eszközöktől a mérföldköveket és szolgáltatásokat is magába foglaló, komplex szoftver- és hardverrendszerek telepítéséig:

  • sztenderd asztali és mobilszámítógép, mobileszközflották
  • szerverek és mentőegységek
  • hálózati és storage eszközök
  • irodatechnikai és vizuáltechnikai gépek
  • biztonságtechnikai és épületirányítási rendszerek
  • beléptető- és kamerarendszerek
  • dobozos és egyedi fejlesztésű szoftverek, vállalatirányítási rendszerek
  • szoftvertervezési, folyamatszervezési, bevezetéshez kapcsolódó szolgáltatások

Jelentős üzleti értékkel bír, hogy a bérlemény tartalmazhatja a rajtuk futó szoftverek ellenértékét, valamint a testre szabás, bevezetés vagy akár az egyedi fejlesztési szolgáltatások díját is. Ilyen módon az ügyfelek komplex üzleti értékkel bíró informatikai megoldást is bérelhetnek. Ez különösen azért előnyös, mert az IT beruházások túlnyomó költséghányadát gyakran a szoftverek és a szolgáltatások adják.

Melyek a minősítési kritériumok, a kívánt adatok?

Minimális elvárás, hogy a bérlő Magyarországon bejegyzett vállalkozás legyen, legalább két lezárt pénzügyi évvel a saját tőkéje ne legyen negatív, és üzemi szinten eredményes legyen. Az előminősítés során az adószámra, az eszköz megnevezésére, egységárára és annak feltüntetésére van szükség, hogy mire használják majd a partnerek a kívánt eszközt.


Gépekkel, termelőeszközökkel kapcsolatos konkrét kérdések


Kinek érdemes termelőeszközt bérelnie?

Szintén minden vállalkozásnak hasznos, amely szeretné fejleszteni az eszközparkját, de nem akar, vagy nem tud tőkét kivonni a működéséből. Amelynek értékes a legújabb technológiákhoz való folyamatos hozzáférés, és fontos, hogy a teljes bérleti díj költségként elszámolható, az áfatartalom pedig visszaigényelhető legyen. A bérlet a megoldás ott is, ahol beruházási stop esetén is elengedhetetlen a fejlesztés. Továbbá azon vállalkozások számára, amelyeknek számít a gyors, rugalmas ügyintézés, a fix, tervezhető havi díj. 


Milyen eszközöket vonhatnak be a vállalkozások a bérleti konstrukcióba?

A tevékenységükhöz, működésükhöz szükséges termelőeszközök, berendezések teljes skáláját az egyszerű eszközöktől a mérföldköveket és szolgáltatásokat is magába foglaló, komplex rendszerek telepítéséig:

  • napelemes rendszereket
  • LED-világítástechnikát
  • orvosi/fogorvosi műszereket
  • fém-, fa-, műanyag-megmunkáló gépeket
  • építőgépeket
  • mezőgazdasági gépeket

Jelentős üzleti értékkel bír, hogy a bérlemény tartalmazhatja az eszközök ellenértékén túl a testre szabás, bevezetés vagy akár az egyedi fejlesztési szolgáltatások díját is. Ilyen módon az ügyfelek komplex üzleti értékkel bíró megoldást is bérelhetnek. Ez különösen azért előnyös, mert a beruházások túlnyomó költséghányadát gyakran a szolgáltatások adják. 

Érdeklődés
Kollégáink hamarosan visszahívják!
Letöltés