Hasít a magyar lízingpiac

A magyar lízingpiac elképesztő növekedést ért el 2018 első félévében. Ahhoz, hogy megértsük minek köszönhető a remek teljesítmény, elsőként meg kell néznünk, hogy Európában milyen tendenciák vannak. Lássuk!

Nem titok, az európai autópiac dinamikusabban fejlődik, mint valaha. 2018 első félévében 8,6 millió személyautót regisztráltak, ami 2,7%-kal több, mint az előző évben. Az éllovasok Németország, Franciaország valamint Spanyolország. Ugyanakkor a gazdasági megerősödésnek köszönhetően a kisebb piacok is komoly növekedést tudtak elérni, mint Hollandia, Svédország illetve Magyarország. Mivel az autógyártók a hagyományos modellek frissítése és korszerűsítése mellett folyamatosan új modelleket hoznak ki, az így megnövekedett kínálat jóval nagyobb, mint amiből a vásárlóknak eddig volt lehetősége válogatni. A JATO elemzője szerint, a dízelválság befolyásolta a piac növekedését, azonban ennek köszönhetően a vásárlók a benzin vagy az AFV (alternatív fogyasztású gépjárművek) megoldások felé fordították figyelmüket. Az egyre növekvő igény mellett egyes autógyártó cégek már komoly célokat tűztek ki arra vonatkozóan, hogy mikortól fognak, csak AFV típusú gépjárműveket gyártani (erről korábban már itt írtam). A kis haszongépjárművek kereslete is korábban nem tapasztalt mértékben növekedett. Előrevetítve 2021-ig bezárólag azzal lehet számolni, hogy a tendencia folytatódik, és a szakértők azt sem vitatják, hogy ezzel a növekedéssel együtt az európai lízingpiac is együtt fejlődik.

De mi a helyzet Magyarországon?

A Lízingszövetség nemrégiben közölt adatai szerint, az első félévben a finanszírozott összeg elérte a 329 milliárd forintot, ami egyrészt sokéves csúcs, másrészt 18 százalékos növekedést jelent éves szinten. Ez alatt nem csak kiskereskedelmi és haszongépjárműveket kell értenünk – habár jelenleg is a járműipar a húzó szegmens – hanem a termelőeszközök és az IT felszerelések is beletartoznak. Az utóbbi idők folyamatos fejlődésének köszönhetően egyre gyakrabban merül fel a kérdés: vegyünk vagy béreljünk? A tendenciából azt látjuk, egyre többen lízingelnek, mivel az év első hét hónapjában eladott új személyautók 30 százalékát lízingkonstrukció segítségével vették meg az ügyfelek. A magánszemélyek vásárlásainál több mint 37 százalékos volt a lízing aránya, a jogi személyek (cégek és állami szervezetek) esetében pedig 23 százalékot tett ki. A fenti adatok csak a pénzügyi lízing-konstrukciók arányát mutatják, emellett még viszonylag jelentős, 9-10 százalékos a személyautóknál az operatív lízing (tartós bérlet) szerepe. Összességében elmondható, hogy az új személyautók esetében 10-ből 4 autónál kap szerepet a lízing, tehát 40 százalékos az aránya.

Mire számíthatunk a jövőben?

Tapasztalatok alapján a második félév általában erősebb ez elsőnél, ami a beruházásokat illeti. A lízingpiacon így továbbra is folytatódhat a növekedés, a járműipar szintén tovább erősödik, így a kereslet is nőni fog, a beruházások felfutása pedig kedvez a lízing finanszírozásnak is.

Érdeklődés
Kollégáink hamarosan visszahívják!
Letöltés