Önvezető autók – jelen vagy jövő?

Megkerülhetetlen a kérdés, mi történik, ha a gépjármű vezetést támogató rendszer emberi hibával találkozik? Számtalan helyen olvastam már, hogy steril tesztkörülmények között jól teljesítenek az önvezető rendszerek. Azonban az Apple legújabb kutatásai feltárták, hogy hétköznapi használatra közel sem optimális a sokak által használt LIDAR önvezető rendszer.

Számos kiemelkedő sikerrel találkozhattunk már az önjáró járművekkel kapcsolatban. Talán mondanom sem kell, hogy ezen a téren is a legnagyobb innovátor hírében álló multik járnak legelöl. A Tesla és az Apple mellé pedig kezdenek felsorakozni a nagyobb autógyártók is. De vajon megéri-e már most beruházni a jövőre? Mikorra várható az áttörés és a hétköznapi felhasználás?

Közel sem hibátlan a rendszer

Egy, az Egyesült Állomokban készített felmérés szerint, a megkérdezettek 78%-a félne beülni egy önvezető járműbe. Sőt, a korosztályokon belüli megoszlás sem olyan magas, mint azt elsőre gondolnánk. A középkorúak 85%-a, míg a legfiatalabb generáció képviselői közül 75% volt ezen a véleményen. Az Apple novemberben publikált kiadványa szerint a jelenlegi rendszerek még nem képesek teljes biztonsággal felismerni apró objektumokat. Jelenleg fejlesztés alatt áll egy új szoftver, amely ígéretes fejlődést jelent majd, írják. Konkrétumokról azonban még nincs hír.

Egyelőre a felelősség sem tisztázott

De ha már a biztonságot említettük, érdekes kérdés, hogy vajon a jog hogyan fog rendelkezni: egy balesetnél okozott kárért kit terhel majd a felelősség? Az autót vagy a benne ülő embert? Ebből kifolyólag a „rendszer” további sarokpontja a biztosítás kérdése is. Carlo Van de Weijer high-tech specialista mindazonáltal a balesetek számának drasztikus csökkenését prognosztizálja. Mint mondja, akár 90-95%-kal kevesebb baleset lehet az utakon. Ezt a hitet erősítik az amerikai kormány kutatásai is, nem állítanak ugyanis kevesebbet, mint hogy 2035-re közel 80%-os csökkenés érhető el az autóbalesetek számában.

A Volvo is még tesztel, de akadnak más versenytársak is

Bátor lépésnek tartom, hogy immáron nem csupán kutatók tesztelik az önvezető rendszerüket. A napokban olvastam, hogy néhány szerencsés család is részt vesz a különlegesen felszerelt XC90 SUV hétköznapi próbájában. A svéd szakemberek 2021-re ígérik, hogy piacra dobják az első, teljesen önálló közlekedésre képes járművüket. Azonban még azért óvatosságra intenék mindenkit, hiszen tudományos szempontból akkor tekinthető sikeresnek egy ilyen teszt, amennyiben bizonyíthatóan biztonságosabb, mint egy emberi sofőr. A fokozódó versenyből részt követel a Google is, a csoporthoz tartozó Alphabet önvezető autókkal foglalkozó Waymo részlege már szintén elindította kocsi csodáit az arizonai Phoenix utcáin. Tudomásom szerint beszállt a versenybe a népszerű kereső kínai megfelelőjeként emlegetett Baidu is, ők ugyancsak közutakon tesztelik kék-fehér önvezető flottájukat.

Nem rendelkezünk hosszútávú tapasztalattal

Habár ma már Budapest utcáin is találkozhatunk önjáró autókkal, sőt, ügyfeleim közül is egyre többen érdeklődnek eziránt, én továbbra is óvatos vagyok ezen a területen. Egy hosszabb távú finanszírozás esetén számolnunk kell azzal a kockázattal, hogy még nincs mérvadó tapasztalat az ilyen típusú autók megbízhatóságában, és ugyanez a véleményem az elektromos autókról is. Éppen ezért magasabb éves futási távolságok esetén még nem javasolnám sem az önvezető, sem a tisztán elektromos autókat, legfeljebb a hibrideket, azokat is főleg rövid távú tervezett napi használat esetén, hiszen így használható ki a teljes előnyük.

Összességében, mindenképp érdemes figyelemmel követni az önvezető autók piacát. Szinte napról napra jönnek ki az újdonságok. Azonban, amíg nem lehetünk teljesen biztosak a jövőt illetően, vezessünk óvatosan. ????

Érdeklődés
Kollégáink hamarosan visszahívják!
Letöltés